Polttoaineiden korkea hinta puhututtaa ja syystäkin. Olemme lukeneet eri medioista, kuinka Ruotsissa, Saksassa ja Italiassa on väliaikaisesti laskettu polttoaineiden verotusta.
Täytyy muistaa, että Ruotsilla on tähän paremmin varaa. Ruotsin valtiontaloudessa on olemassa puskureita, joita meiltä ei Suomesta löydy. Saksassa puolestaan väliaikainen lasku olikin myös lyhytaikainen ratkaisu.
Hinnat laskivat pumpuilla hetkeksi, mutta hinnat ovat lähteneet taas nousuun. Lopputuloksena on valtion verotulojen menetys ja se ettei laskeneet hinnat juuri näy tankkaajille.
Ekonomistit ovat laajasti tyrmänneet polttoaineverotukseen puuttumisen. Heidän mukaansa tilanne mahdollisesti pahenisi entisestään. Kun luonnollinen hinnannousu estetään, alkaa kysyntä kasvamaan ja hinnat lähtevät taas mahdollisesti hurjaan nousuun.
Markkinataloudessa markkinoiden määrääviin hintoihin puuttuminen on kallista ja tehotonta. Ei ole takeita, että polttoaineveron laskeminen näkyisi Suomen pumppuhinnoissa. Verotuloihin tulisi kuitenkin useiden satojen miljoonien vaje per vuosi. Tuloksena voisi olla myös Saksan tilanne.
Pumppuhinnat ovat joka tapauksessa karanneet käsistä ja tilanteeseen pitää saada järkevä ratkaisu. Polttoaineen hinta ei ole ainoa aihe, joka huolettaa. Muun muassa ruoan ja energian hinnat ovat nousseet ennennäkemättömän nopeasti.
Jos keskituloisilla on haasteita arjessa, voi pienituloisilla olla usein edessään päätös valita lääkkeiden, polttoaineen tai ruoan väliltä. Tämä on kestämätöntä.
Monella on myös huolia valtiontaloudesta, ja velkaa on jouduttu ottamaan viime vuosina koronan ja turvallisuusympäristön heikentyneen tilanteen takia. Eikä tilanne ainakaan lähiaikoina helpota. Inflaatio jyllää paikoin jo korkeammalla kuin 90-luvulla ja Ukrainan tilanteen rauhoittumisesta voimme vain haaveilla.
Olen tyytyväinen, että jakeluvelvoitetta laskettiin 7,5 prosenttia. Mielestäni jakeluvelvoitteesta pitää luopua väliaikaisesti kokonaan. Käyttövoimaveron poistamista dieselautoista tulisi harkita. Samoin lähtisin tarkastelemaan maltillisesti pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotusta, tätä myös valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) esitti viime syksynä.
Ostovoimaa täytyy turvata ja elämiseen pitää olla rahaa.
Esittäisin yhdeksi ratkaisuksi polttoaineen verotuksen arvonlisäveron joustavuutta. Varsinkin tällaisessa tilanteessa kun bensan ja dieselin hinnat ovat äärimmäisen korkeita, tulisi olla mahdollista säädellä hintaa.
Polttoaineiden arvonlisävero on 24 prosenttia ja mielestäni tulisi tarkastella sen alentamista. Kyseiseen arvonlisäveroon voisi luoda mekanismin, joka mukautuisi markkinoiden mukaan. Kun polttoaineiden hinnat ovat korkealla tulisi arvonlisäveroa laskea alas ja toisin päin.
Tuomas Kettunen
kansanedustaja (kesk.)
Kolumnikirjoitus on julkaistu Kainuun Sanomissa 26.6.2022