Kunnioittamani kokoomuksen ex-kansanedustaja Eero Suutari kirjoitti ”Kettusen heränneen” maakuntalentojen suhteen (KS 6.10.2020).
Oppositiossa ratkaisuesitykset ongelmiin ovat huomattavasti nopeampia ja vaivattomampia kuin hallituksella. Hallitusvastuussa asiat vaativat ensin huolellista valmistelua ennen päätöksentekoa. Lisäksi hallituksen päätöksiä sitoo aina laillisuusvaatimus. Tässä pulmana oli lentoliikenteen tukeminen valtion varoista. Se on lähtökohtaisesti kilpailuoikeuden vastaista. EU:n koronaepidemian takia myöntämä lievennys tukisääntöihin taas koski keväällä vain kuluvaa vuotta.
Maakuntalentojen osalta Kokoomus vaati toukokuussa kaiken kansan kuullen hallitukselta lentoliikenteen ostamista maakuntien lakkautettaville lentovuoroille. Kirjasipa se yhteen lisäbudjettimietintöön siitä lausuman. Mutta siihen se sitten jäi. Kun kysyimme, kuinka paljon kokoomus on valmis laittamaan rahaa maakuntalentoihin, ei vastausta ole kuulunut tähän päiväänkään mennessä. Ihmettelen, koska jo uskottavuuden nimissä pitäisi vaatimuksen esittäjällä olla asiasta oma näkemys.
Kesäkuussa hallitus antoi eduskunnalle uuden lisäbudjetin. Siinä joukkoliikenteen rahoitusta koskeva kohta oli niin sanotusti auki. Kokoomuksella oli kaikki mahdollisuus esittää maakuntalentoihin joko määrärahaa tai muuttaa esitetyn rahan käyttötarkoitusta koskemaan myös maakuntalentoja.
Hämmästykseni oli suuri, kun kokoomus eivätkä muutkaan oppositiopuolueet esittäneet maakuntalentoihin mitään. Kun kokoomuksenkin kiinnostus asiaa kohtaan näytti olevan vain hetkellinen, niin onneksi hallitus on selvittänyt kesän ja syksyn aikana lentoliikenteen tukemisen oikeudellisia kysymyksiä ja on nyt viemässä asiaa eteenpäin.
Mitä tulee muihin Suutarin esittämiin huomautuksiin koskien aiempia kirjoituksiani, niin myönnän epätäsmällisyyteni arvioidessani kokoomuksen johdolla neuvoteltua EU-rakennerahoitusratkaisua kaudelle 2014-2020. Tarkoitin siinä harvan asutuksen kertoimen painoarvon puolittumista, eli sana kerroin oli tippunut pois. Joka tapauksessa neuvottelutulos johti Suomen kannalta murheelliseen lopputulokseen, joka näkyy myös Suutarin kaavioissa.
Alueellinen kuljetustuen osalta Suutari kertoo, että se olisi lakannut määräajan päättymisen vuoksi. Tarkistin kertaalleen valtiopäiväasiakirjoista, niin vuoden 2013 budjettia koskevassa mietinnössä lukee, että ”Alueellisen kuljetustuen on määrä päättyä vuoden 2013 lopussa osana hallitusohjelman mukaisia elinkeinotukien leikkauksia.”
Kokoomuksen johdolla toteutetun kuntien valtionosuusuudistuksen epäoikeudenmukaisuudessa pysyn väitteessäni. Kuntatyypeittäin keskuskaupungit voittivat, suurten kaupunkien kehyskunnat ja seutukaupungit hävisivät jonkin verran, mutta kaikkein eniten hävisivät maaseutukunnat ja saaristokunnat. Tämä johtui siitä, että valtionosuusjärjestelmään tuotiin käsittämättömiä uusia kriteerejä, joilla ei ole mitään tekemistä ihmisten peruspalveluiden kanssa.
Julkaistu Kainuun Sanomissa 12.10.2020